راه جلوگیری از وارفتن یا خمیر شدن برنج

فان سیتی قدیمی ترین سایت سرگرمی و تفریحی

راه جلوگیری از وارفتن یا خمیر شدن برنج

۵۰۰ بازديد

راه جلوگیری از وارفتن یا خمیر شدن برنج

راه جلوگیری از وارفتن یا خمیر شدن برنج

برخی تصور میکنند که درست کردن برنج خوب کار آسانی است و به راحتی هرکسی میتواند آن را درست کند ولی در واقع احتمال زیادی وجود دارد که برنج به صورت کوفته یا خمیری و نرم شود که به این حالت اصطلاحا وارفتگی برنج گفته میشود .
برنج های موجود در کشور ما هم اندازه ها و کیفیت های متفاوتی دارند که در این مقاله راه های جلوگیری از خمیر شدن برنج های مورد استفاده در ایران را برای شما شرح میدهیم .

  • اولین و مهمترین راه خیساندن برنج با آب و نمک است که خیلی ها به این نکته توجهی نمیکنند . مقدار آب و نمک هم در خیساندن برنج نیز مهم است و در نوع پخت برنج به صورت آبکش و کته متفاوت است . در نوع ابکش به اندازه پیمانه های برنج همان مقدار قاشق چایخوری نمک باید ریخت به عنوان مثال اگر 5 پیمانه برنج را بعد از شست و شو داخل ظرفی که نصفش آب است بریزید باید 5 قاشق چایخوری به ان نمک اضافه کنید . در نوع کته به ازای هر پیمانه برنج باید دو پیمانه آب و همان مقدار قاشق چایخوری نمک بریزید ولی در نوع کته باید نمک کم باشد به صورتی که به مقدار سر قاشق نمک ریخت .
  • دومین نکته قابل توجه ظرف برنج است که در نوع پخت برنج استفاده میکنیم . همانطور که همه تجربه کردید برنج خامی را که میپزیم بعد از پخت اندازه ی آن 2 برابر میشود و باید ظرفی انتخاب کنیم که وقتی 2 برابر شد به راحتی در آن دم بکشد و مشکل فضای خالی نداشته باشد .
  • سومین گزینه ای که باید توجه شود میزان شعله اجاق گازمان است . بنابراین برای نوع آبکشی باید شعله ی بزرگتر را انتخاب کنید البته اگر میزان برنجتان کم باشد میتوانید از شعله های کوچکتر استفاده کنید . وقتی که برنج نه سفت بود و نه نرم میتوانید آبکش کنید و در نوع کته مقدار شعله باید خیلی کم باشد .
  • در صورتی که در هنگام جوشیدن برنج وارفتگی یا خمیر شدن برنج را مشاهده کردید یعنی برنج به مدت زیادی جوشیده است و برای جلوگیری از وارفتگی میتوانید 2 الی 3 قاشق غذا خوری آب لیمو اضافه کنید .
  • بعد از آبکشی بقیه نحوه دم کردن ان نیز مهم است به صورتی که بعد از آبکشی مناسب کف قابلمه را باید چرب کنید و بعد برنج را بریزید و روی یک شعله مناسب گذاشته و وقتی که برنج بخار کرد دم کن را بذارید .
  • بعضی مواقع بعد از آبکشی برنج متوجه میشویم که برنجمان شور شده است ، برای از بین بردن شوری برنج میتوانید آن را با آب بشوئید و روی برنج آب بگیرید .
  • ترفند مهم برای قد کشیدن زیاد برنج این است که در زمان اوج جوشیدن برنج به قابلمه یک استکان آب سرد اضافه کنید و همچنین 2 قاشق روغن مایع به آن اضافه کنید .
  • در موقع آبکشی کردن برنج هرگز با آب سرد این کار راانجام ندهید  چون آب سرد جلوی قد کشیدن برنج را در این موقع میگیرد .

برای مشاهده سایر مقاله های آشپزی روی لینک زیر کلیک کنید
آشپزی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.